Nikotin och abstinens

Nikotin är en stimulerande och vanebildande drog som finns i alla typer av tobaksprodukter, tillsammans med tusentals andra mer eller mindre giftiga ämnen. Nikotinet har både avslappnande och stimulerande effekter. När man röker (och därmed konsumerar nikotin) så sker gradvis små förändringar i kroppen. Även hjärnan blir gradvis van vid tillsatsen av nikotin till kroppen och de effekter som det ger på kroppen, även innan man själv blir medveten om förändringarna.

Den goda nyheten är att symptomen för abstinensen som kommer när man inte får sitt vanemässiga tillskott av nikotin är tillfälliga. De når sin peak och sitter bara i, rent fysiologiskt, i ungefär två dagar. Man bör dock förbereda sig inför en abstinensperiod eftersom abstinensen från nikotin påverkar hela det biologiska system i kroppen och ger abstinenssymptom. Det är helt enkelt två ganska jobbiga dygn att se fram emot om du slutar upp med nikotin.

Symptom för nikotinabstinens

Symptomen av nikotinabstinens innefattar ilska, irritation, ångest, huvudvärk, sömnlöshet / sömnrubbningar, koncentrationssvårigheter, muntorrhet, trötthet, röksug, ont i halsen, hosta, en känsla av bröstet är trångt, ont i tunga och tandkött, förstoppning, magont och gaser i magen. Det är dock individuellt vilka symptom, och hur många man upplever.

Tips för att stå ut med abstinensen

Det finns olika sätt att stå ut med abstinensbesvären. Följande metoder kommer minska vissa av symptomen och göra att ditt röksug blir mindre.

Det första man behöver gör är dock helt enkelt att vänta ut den. Varje gång röksuget kommer så försök åtminstone hålla ut i 3-5 minuter. Medan du väntar så ska du ta tio djupa andetag och samtidigt slappna av i axlar och sedan resten av kroppen. Det andra du bör göra är att dricka mycket vatten. Att dricka vatten hjälper delvis mot tobakssuget.

Andra saker som är bra att göra när du försöker bli av med nikotin- och tobakssuget är att träna. Det höjer din energinivå och hjälper också delvis mot nikotinsuget.

Du bör också försöka sova så mycket du kan, om det är möjligt. Du bör gärna gå och lägga dig i tid (före 22.00) och undvik dessförinnan aktiviteter som TV-tittande eller datoranvändning.

Ett annat tips är att gå online och hitta forum, chattrum och bloggar med personer som också försöker att sluta röka. Tillsammans kan ni hitta styrka hos varandra, få nya bra tips samt utmana och sporra varandra.

Sluta med tobak men inte nikotin

Om det är för svårt att sluta med både tobak och dess nikotin samtidigt så finns alltså möjligheten att trappa ner röksuget med nikotinprodukter.  Samtliga nikotinprodukter är gjorda för just avtrappning, det är alltså inte tänkt så att du byter en last mot en annan. Med varje nikotinprodukt följer ett avtrappningsprogram med svagare och svagare doser.